donderdag 26 september 2013

Word spelenderwijs

Ook dit jaar sluiten we met de Bloesemkids weer aan bij het thema van de Week van de Opvoeding. Dit jaar is het thema ' Word Spelenderwijs'.


Om de middag te beginnen hebben we dan ook weer een leuk beginspel gespeeld. De kinderen maakten een grote kring. Twee kinderen mochten in het midden staan en kregen een duikbril op. Deze duikbril was alleen wel afgeplakt met tape, dus je kon niks zien. Op mijn teken verwisselden de kinderen uit de kring van plaats. Degenen in het midden moesten proberen om een ander kind te pakken. Dit was best moeilijk!


Na het spelletje verzamelden we ons in een klaslokaal. Op het digibord schreef ik groot ' Word Spelenderwijs'. Samen met de kinderen maakten we een mindmap. Wat hoort volgens jou bij dit thema? Veel kinderen kwamen met hun hobby's. "Bij hockey leer ik op een speelse manier hoe ik het beste kan scoren" of " Bij paardrijden leer ik hoe ik een wedstrijd kan winnen. Dat is hard oefenen, maar omdat het zo leuk is heb ik niet altijd door dat ik aan het leren ben". Precies! Kinderen leren spelenderwijs. Ik schreef daarna bij de mindmap het woord 'Lipdub'. Ik vertelde de kinderen dat we de komende weken een Lipdub gaan maken. Een aantal kinderen van 't Honk hadden dit al eens gedaan, dus ze konden goed vertellen wat een lipdub is. Een lipdub is een videofilm waarbij je moet playbacken. Wij gaan een lipdub maken op het lied 'Klaar voor de Start' van de Kinderboekenweek. 


De kinderen kwamen met gigantisch-super-goeie ideeën! Iedereen was zo enthousiast! We bekeken eerst de clip van het lied. Daarna gingen we goed naar de tekst kijken. Hoe kunnen we de tekst uitbeelden? Ieder kind kon zijn steentje bijdragen. Ieder kind had wel een leuk idee. De tijd vloog voorbij! Komende maandag gaan we dan ook verder met de voorbereidingen voor de lipdub. In de week voor de herfstvakantie gaan we de lipdub opnemen. Wat heb ik er toch zin in!

Als laatste nog iets belangrijks! Vorige week hebben jullie de collages van de Bloesemkids kunnen bekijken. Ik kreeg leuke reactie van de ouders. Top! Nu zag ik op mijn Ipad dat ik nog 1 collage was vergeten. Dus last but not least...



Geen opmerkingen: