woensdag 3 oktober 2012

Het kinderpersbureau doet mee aan de week van de opvoeding

Deze week werkten de kinderen van het Kinderpersbureau rondom het thema van de week van de opvoeding 'Luister 's naar me'.
Om de les te beginnen speelden we een fluisterspel. De kinderen maakten twee kringen. Eén leerling kreeg de opdracht om zo duidelijk mogen en zo zacht mogelijk een zin door te fluisteren naar degene die naast hem/haar stond. Deze zin werd steeds verder doorgefluisterd. Uiteindelijk moest de laatste leerling uit de kring hardop vertellen wat de juiste zin moest zijn. In het begin was dit heel lastig, omdat er tussendoor veel gelachen werd. Toen we de groepjes kleiner maakten ging het al stukken beter.


We deden deze oefening natuurlijk niet voor niets. Naar aanleiding van dit spel hadden we een kort gesprek over luisteren. Vind je dat er goed naar je geluisterd wordt? Luister je zelf goed naar wat er van je gevraagd wordt? Wat betekent eigenlijk luisteren? Na het gesprek legde ik de opdracht uit. De kinderen kregen de opdracht om vragen te bedenken, die ze aan hun ouders zouden kunnen stellen over opvoeden. De leerlingen kwamen met enorm goede vragen. Ik zal eerlijk zeggen dat ik in het begin zo mijn twijfels had of er goede vragen naar voren zouden komen, maar met een aantal voorbeelden kwamen de kinderen op steeds meer fantastische vragen. Om maar eens een rijtje neer te zetten:   

Maakte jij vroeger vaak ruzie; met wie? je broer(s), zus, papa/mama (opa/oma)?
Was jij de oudste of jongste in het gezin en hoe was dat?
Wie was de persoon die naar je luisterde als je boos was?
Weet jij wat een luisterend oor is?
Voel jij je nog wel eens een kind?
Wat vond je vroeger fijn thuis?, En waar had je echt een hekel aan?
Wat vind je leuk aan het opvoeden van mij?, En wat niet?
Vind je dat ik goed naar de regels luister?
Wat is de belangrijkste regel in huis?
Wat zou je me graag willen leren?
Waar vind je dat ik heel goed in ben?
Weet jij alles?
Wat was jouw leukste vak op school en waarom?
Als je mij een cijfer moet geven voor luisteren, wat krijg ik dan? En waarom?
Luister je als ouder ook naar mij?
Wie hielp jou met huiswerk maken?
Wanneer verveelde jij je vroeger en hoe loste je dat op?
Wat was er vandaag waar jij blij van werd?
Vind je jezelf een strenge ouder?
Wie vind je strenger? Mama of papa?
Hoe vind je het om door mij geïnterviewd te worden?


Als afsluiting van deze week kregen de leerlingen het laatste kwartier nog de tijd om het interview in tweetallen te oefenen. Bij sommigen ging dit vanzelf en andere groepjes vonden dit nog wat onwennig. We hebben in ieder geval allemaal ons best gedaan en het was weer een gezellige middag! Volgende week gaan de kinderen bloggen over hun interview ervaring met hun papa of mama. Hopelijk hebben ze er zelfs nog en klein stukje van gefilmd!

Geen opmerkingen: