donderdag 31 januari 2013

Een ontspannen middagje

De opening is achter de rug en we gaan opnieuw aan de slag met de Bloesemkids. De groep is wat uitgebreid met een aantal nieuwe kinderen. Ik vind het erg belangrijk dat iedereen zich op zijn gemak voelt en dat we plezier hebben met elkaar. Daarom wilde ik een ontspannen en gezellige middag hebben vol spelletjes en lol.
Allereerst hebben we nieuwe kids zich even kort voorgesteld. Daarna hebben we een aantal spelletjes gespeeld. We hebben weer even kort het namenspel gespeeld dat we ook al eens in de eerste week hebben gespeeld. Hierbij gooien we een grappige bal naar elkaar en moeten we eerst elkaars naam noemen. Zo horen we elkaars namen lekker vaak in de hoop dat we ze kunnen onthouden.
Daarna hebben we moordenaartje gespeeld. We maakten een grote kring. Eén leerling ging even naar de gang. Hij/zij was de politieagent. Uit de kring werd een kind gekozen die de moordenaar mocht zijn. Hij/zij moest dan naar andere kinderen knipogen en hierdoor vielen ze dood neer. We hebben ook nog een variant van de prins en de prinses gespeeld waarbij de moordenaar niet moest knipogen, maar waarbij de prins een luchtkusje moest blazen en zo de prinsessen verpletterde met de kus. Dit leverde een hoop gegiechel op.
Om de concentratie even te oefenen hebben we concentratiespel gespeeld. De kinderen moesten tweetallen vormen. Zij gingen tegenover elkaar staan. Ze kregen 1 minuut de tijd om heel gericht naar elkaar te kijken. Daarna draaiden ze zich met hun rug naar elkaar toe en mocht één van de twee leerlingen vragen over zichzelf stellen. De ander moest deze goed proberen te beantwoorden. Er werden hele slimme vragen gesteld zoals ‘hoeveel knopen zitten er op mijn jasje?’, ‘Heb ik snowboots aan of schoenen’?, ‘Heb ik een ring om mijn vinger?’, enz. De kinderen moesten dus heel gericht naar elkaar kijken.
Als laatste spel hebben we ‘Zoek de verschillen’ gespeeld. Met de kinderen van de groep maakten we een groepsfoto. Twee kinderen zaten aan de kant om de foto goed in zich op te nemen. Daarna gingen ze even naar de gang en veranderden we drie dingen aan de foto. De kinderen die van de gang terugkwamen moesten raden wat er veranderd was. Hier waren ze heel goed in!



Uiteindelijk hebben we het laatste half uur geblogd. Ik liet de kinderen zelf groepjes maken. De nieuwe kids mengden zich onder de kinderen die al vaker geblogd hadden. Zij konden goed uitleggen hoe het bloggen werkt. De middag vloog weer voorbij. En Delia verraste ons met een traktatie omdat ze jarig was geweest. Erg lekker!

Geen opmerkingen: